Bodrum Havalimanı

by Şeyda Arguner Dana

Sevgili Murat Germen’in çektiği harika fotoğrafları görmesem, kaçıracaktım. 1998 yılında, Tabanlıoğlu Mimarlık’tan keyifli bir ekiple birlikte yarışmaya girip kazandığımız Bodrum Havalimanı, projeden 14 yıl sonra, inşa edilmiş!

Baktım, yapılan hiçbir yayında yarışma ve ekibiyle ilgili referans ya da bilgi yok, açığı buradan kapatayım dedim.

90’ların sonu, ardı ardına  Havalimanı Yarışmaları’nın açıldığı yıllardı. Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminal Binası Yarışması’nın sonuçları ve GMW / Ebru Kantaşı Behlil gelişmeleri daha capcanlıyken, önce Ankara Terminal Binası Yarışması açıldı.

Arkadaşım Özlem Berk; Selim Velioğlu ve Bünyamin Derman’la katılıyordu. Benim de aklımı o çeldi. Murat’ların ofiste yarışmaya katılma heyecanı duyan kişilerle ekip oluşturuldu. Chris, Ümit, Çağman ve ben, çalışmaya başladık. Fakat şartnamede bir gariplik vardı. İstenen m2 hesabıyla hacim hesabı birbirini tutmuyordu. Sorulara verilen cevaplardan yola çıkıp bir kabul yaptık, deli gibi çalıştık, maketler, 3 boyutlu sunumlar, herşey harikaydı, teslim ettik ve müthiş umutlarla beklemeye başladık. Ve sonuçlar açıklandığında, yıkıldık. Sanırım toplam katılımcı sayısı 42 civarındaydı, ve biz de dahil 17 ekip bu muğlak hesap yüzünden diskalifiye olmuştu.

İyi ki Ankara tesliminin hemen ardından Bodrum Havalimanı Yarışması için çalışmaya başlamıştık, yoksa o moralle bir daha yarışmaya falan girmeyebilirdik.

Birgün, akşam olmuş, çıkmaya yakın, MT geldi, yüzünde tuhaf bir ifade. “Şeyda, birinci olmuşuz!” dedi. İnanmadım, Ankara’ya telefon ettim, doğruydu. Sevinçten deliye döndük tabii. http://www.mimarlarodasiankara.org/yarismalardizini/

gazete_ilani

Hemen ardından, Dalaman Havalimanı Yarışması’na katıldık ve onda da dördüncü olduk. Bu sefer Emre Arolat – Bünyamin Derman ekibi birinci olmuştu.

Yarışmanın ardından, ihale dosyalarını hazırlatmak üzere DHMİ’den Mehmet bey, bizimle çalışmaya başladı.

O zamanlar 11 Eylül saldırıları öncesi bir dünyada yaşıyorduk, ve havaalanı tasarımlarında, güvenliğin tren istasyonlarındaki gibi olmasına doğru bir eğilim vardı. Biz de projemizi buna göre kurgulamıştık. Ama Mehmet bey geldi, ve Türkiye’de asla böyle bir eğilim olmayacağını belirterek projenin ilk temel revizyonunu, girişe güvenlik noktalarını ekleterek yaptırdı. Ekipçe sinir olmuştuk. Ama sonra, Mehmet bey’in ne kadar haklı olduğu, en kanlı yoldan çıktı ortaya.

3 aylık bir çalışmanın ardından, ihale dosyaları ve spesifikasyonları hazırladık, teslim ettik.

Sonra, seneler geçti. İhale bir türlü yapılmadı. Bu arada, herkes ayrı yollara gitti.

Birgün öğrendim ki, en güzel ekip arkadaşım, her gün ofise geldiğinde içimi ısıtan, tanıdığım en düzgün, doğru insanlardan Çağman Tepetaş, artık hayatta değil.

Umarım gittiği yerde huzur içindedir. Hayatta olsaydı, oturup bir bira içer, gülerdik eski günlerimize. Projenin ilk haliyle son halini kıyaslayıp eğlenirdik.

Proje Müellifi Murat Tabanlıoğlu, Ümit Kalpaklı, Şeyda Arguner
Tasarım Ekibi Murat Tabanlıoğlu, Chris Owen, Ümit Kalpaklı, Şeyda Arguner, Çağman Tepetaş
Yardımcı Mimarlar Sunay Yusuf, Erkan Nazlı, Yılmaz Erdoğan
Uygulama Projesi Tabanlıoğlu Mimarlık
Müşteri Devlet Hava Meydanları İşletmesi
Konum Bodrum, Muğla
Proje Türü Havaalanı Terminali
Kapalı Alan 82.700m2
Proje Tarihi 1998
Uygulama 2012
Ödül Ulusal Yarışma, 1.Ödül

2 comments

  1. doç.dr.ümit kalpaklı

    sevgili şeyda öncelikle bu sayfanı görüp okuyunca şaşırdım doğrusu niye dersen,yarışmaya ilişkin bilgileri açıkca yazman yıllar sonrada olsa çok takdir edilesi bir durum.içten teşekkürler.çağmanı bilmiyordum duymadım çok üzüldüm çok kendine has bir kişilikti.
    bir ilavede yarışma hazırlığı süreci ve bodrum un sonucuyla ilgili olacak..:))
    sen henüz ofise başlamamıştın hatırlıyorum..yarışma şartnameleri geldiğinde ofiste kim çizer diye sorulmuştu,ekip sorumluları ki çok iyi bilirsin enternasyonal projelerde hala varlar kimse her nedense:)) yanaşmamıştı.hararetli bir kaç günün sonrasında ekip ortaya çıkmıştı.ben ,sen,çağman, yılmaz,sunay,erkan ve tabiki chris :)) esenboğada sonucu beni arayan orhan şahinler hocadan detayıyla telefonda almıştım ki sonra da kolokyumda selimlede çok tertışmıştık bu konuyu..
    ben böyle bir sonuç olabilir diye de yarışma sonucundan birkaç hafta öncesi melkan ile adnan menderesin yer görmesinde izmirden istanbula dönüşte bu konuyu konuşmuştuk melkan sence sonuç ne olur demişti…bende elenirsek m2 den eleniriz demiştim.melkan da şaşırıp neden diye sordu ama çok geçti…:)))çünkü senin de olduğun bir gün ofiste bu konuda chris owen a bunu anlatamamıştım….neyse bu durum başka güzel şeylere vesile oldu…bodruma asıldık ve oldu ama…bodrum un kolokyumu hayatımın en güzel bir okadar da en kötü günü olmuştu…evet dediğin gibi aradan epey bir zaman geçmiş….

  2. Sevgili Ümit,
    Çok haklısın, o zamanlar Haydar Karabey’in ofisinden yeni ayrılmıştım, ve Tabanlıoğlu’na gelip gitmeye yeni başlamıştım. Hatta Migros’un çağrılı yarışmalarına hazırlanmıştık önce, sonra Havalimanları yarışmaları çıkınca, ofisteki diğer çalışanlar yarışmaya katılmak istemedikleri için aynı ekip o işe soyunmuştuk. Ankara’da diskalifiye olunca fena halde façayı çizdirmiştik, (Yalnız hatırlatırım, bizimle beraber 17 ekip daha diskalifiye olmuştu, şartnamede tuhaflık vardı, hatta bazı yarışmacılar mahkeme açmıştı sonrasında!) Tabii sonra Bodrum’u kazanınca karizma geri gelmişti🙂 Herşeye rağmen sıkı bir deneyimdi benim için. Bodrum yarışmasının ekibinde Yılmaz yoktu diye hatırlıyorum, o son yarışmada ekibe girmişti. Yanlış hatırlıyorsam lütfen düzelt, hemen künyeye ekleyeyim. Sevgilerimle.

Leave a Reply

